måndag 31 januari 2011

Smartpen

Jag ser så många fördelar med en s.k smartpen om det bara kunde fungera som jag vill! Tyvärr är det ju så att det krävs en inlärningsperiod även för den som ska lära ut när det gäller nya verktyg i undervisningen. Jag får inte riktigt ljud och bild att hänga ihop till en och samma fil som man sedan kan ladda upp.. Men som jag ser det har jag kommit en bit på väg iallafall! Fortsättning följer...

Det som jag först och främst skulle vilja använda pennan till är att kunna lägga ut lösningsförslag till vissa övningsuppgifter i matematiken (ämnet jag undervisar i mest just nu). På skolan har vi ett intranät som både elever och lärare har tillgång till, där finns en veckoplanering för varje kurs som jag håller uppdaterad med uppgifter och information. Att där kunna lägga ut smartpen-anteckningar med ljud kopplat till där jag förklarar VARFÖR vi löser uppgiften på ett visst sätt skulle vara toppen inför t.ex prov.

Ett annat användningsområde vore detta: En mindre grupp elever, 3-4 st får arbeta med en problemlösningsuppgift tillsammans, gärna utanför klassrummet. De löser uppgiften med pennan och spelar samtidigt in samtalet de för under tiden. På så sätt kan man som lärare lättare snappa upp elevernas muntliga matematik. I kursplanerna står det att eleverna ska utveckla ett matematiskt språk, detta är dock inte så lätt att uppfatta i alla lägen. Det blir ju inte samma sak när läraren sitter bredvid och lyssnar som om man kan lyssna "i smyg". Det gäller ju dock att eleverna vet om att de blir inspelade av etiska skäl...

Jag hoppas att jag får kläm på pennan på allvar nu så att jag kan testa den på mina elever och få den utvärderad av dem kanske..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar