tisdag 25 januari 2011

Ditt och datt

Sedan mitt senaste inlägg har jag hittat på lite olika saker. Först och främst har jag försökt lära mig använda programmet Audacity för att spela in ljudfiler (i det här fallet podcast). Ännu har jag inte lyckats behärska det helt men det är ingen lång väg tills dess. Förutom det har jag också tittat på olika hemsidor för att både hämta inspiration och hålla mig uppdaterad i vad som pågår i skolvärlden. Från Språklänkportalen, En hel del matematik och avsnittet i "I love språk" Släpp in mobilen i undervisningen fick jag tag på följande intressanta hemsidor:

-> Teacher on Demand - Här uppmuntras lärare och lärarstudenter att spela in och ladda upp filmer som senare kan ses av eleverna.

-> IT i skolan - Skolverkets sida med de senaste nyheterna om IT i skolan både i Sverige och i Europa.

-> Teacher Tube - Liknande som Teacher on Demand fast internationellt.

-> Open Culture - Här finns det lite av allt; från ljudböcker till gratis online lektioner. En online variant av De vises sten för lärare.

-> The Teachers' Podcast - Här får man information om hur man skapar podcasts och hur de kan användas i undervisningen.

---

Är man intresserad av att lyssna på vad andra har att säga om IT i undervisningen då kan jag nämna konferensen Framtidens Läromedel som ska hållas i Stockholm den 24-25 mars.

---

Förutom Audacity har jag också sysslat lite med något som heter "Bluetooth Pen Pad". Den kan användas som en vanlig ritplatta men det som är speciellt med just denna platta är dess programvara. Har man inte tillgång till någon interaktiv tavla så kan Bluetooth Pen Pad vara lösningen för problemet. Med en dator, en projektor och en sådan platta har man i sina händer en idealisk ersättare för den interaktiva tavlan. Men självklart finns det både för- och nackdelar med den:

+ Man kan röra sig fritt i rummet och skriva på den inom en 10 m radie.
+ Med en laptop och en miniprojektor är man inte bunden till någon lokal.
- Det tar sin lilla stund att lära sig skriva på den.
- Programvaran verkar inte vara kompatibel med Windows 7 Home Edition (däremot fungerar den som vanligt i Windows 7 Ultimate).

---

Sist men inte minst: jag har äntligen lyckats hitta och installera ett bra program för skärminspelning. Det betyder att jag kan lägga upp en video om hur jag hade tänkt använda Google Translate i språkundervisningen. Men först måste jag lära mig använda det...

Idéer, kommentarer och åsikter är alltid välkomna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar