måndag 17 januari 2011

Släpp in mobilen i undervisningen!

I syfte med att få lite inspiration gick jag in på Utbildningsradios (UR) hemsida för att se vad de hade att erbjuda där. Eftersom jag redan kände till programmet "I love språk" bestämde jag mig för att börja där innan jag gick vidare till andra program. Medan jag tittade på listan över alla deras avsnitt stannade min blick över en mycket intressant rubrik "Släpp in mobilen i undervisningen". Utan tvekan dubbelklickade jag på länken och började titta på avsnittet.

Jag skulle ljuga om jag sa att jag inte hoppade i stolen när jag fick se att en av projektledarna till Ung Kommunikation, nämligen Lennart Axelsson, var med i programmet. Men varför skulle han inte vara det? Ämnet är helt och hållet förknippat med projektet. Hela intervjun var mycket intressant och filmen om hur det ser ut i en vanlig spansklektion på Globala Gymnasiet fick mig att börja tänka ännu mer på datorns roll i undervisningen.

Men innan jag går in på ämnet om att ersätta anteckningsböckerna mot bärbara datorer vill jag fokusera mig på mobilens roll i klassrummet. Varför får inte eleverna ha mobilen med sig på lektionerna? Jo, för att man inte ska bli störd eller avbruten av tusentals samtal och SMS. Men nuförtiden finns det fler och fler mobiler som har möjligheten att ta bort både ljud och vibration från inkommande samtal och textmeddelanden. På så sätt kan man ha den lilla apparaten med sig i klassrummet och utnyttja allt annat den har att erbjuda.

Mitt mål just nu är att planera en fiktiv språklektion med hjälp av mobiltelefonen. Då tänker jag använda mig av bl.a. film- och ljudfiler men även programmet Breadcrumb från Google Labs. För att träna mig lite på programmet gjorde jag en lite skojig frågeställning. Meningen är att man ska kunna se den i mobilen med hjälp av bilden nedanför. Har man däremot ingen mobil med Internetåtkomst och/eller inte vet hur en sådan bild fungerar kan man klicka här istället.


Idéer, kommentarer och åsikter är alltid välkomna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar