måndag 21 februari 2011

Öppet Hus LNU 110213 - Algodoo

En kvinna kommer in i salen tillsammans med sin vuxna dotter och sitt 3-åriga barnbarn.

De slår sig ner framför en av datorerna och tittar frågande på mig, "har du nåt spel för en tre-åring?" Jag blev lite förvånad för det kändes som om de hade fått fel uppfattning av vad jag gjorde där inne i min lilla sal.. men jag hämtade mig snabbt och sa att jag bara hade ett "spel" men att det fungerade alldeles utmärkt för en treåring. Jag visade dem hur de kunde rita en bil och hur vi sedan kunde sätta en motor på den så att den körde iväg. Alla tre satt och jobbade koncentrerat (även om den lille pojken behövde lite hjälp ibland)  och de tyckte det verkade jätteroligt. När de var klara stannade mamman till pojken kvar och frågade om man kunde köpa detta någonstans. Först då nämnde jag att det var ett fysikprogram de hade arbetat med! Det går alldeles utmärkt att ladda hem demoversionen av programmet på www.algodoo.com eller köpa den fullständiga versionen på samma sida. Hon verkade väldigt förvånad över att det som de just jobbat och haft så roligt med hade kopplingar till fysikundervisningen i skolan -"tänk om man hade haft något sånt när man själv gick i skolan..." Här hade alltså ett och samma program underhållit 3 personer från 3 generationer, det är ganska unikt... att det dessutom är ett fysikprogram tycker jag gör saken ännu roligare!

Resten av dagen flöt på bra med många intresserade! Det jag blir mest glad över är att alla verkar lika fascinerade av spelet, barn som vuxna, humanister lika väl som naturvetare... Jag ser stor potential hos Algodoo i just intresseväckande syfte.

Fysik måste inte vara tungt, grått och tråkigt utan kan ju lika gärna vara lätt, färgglatt och roligt!

söndag 20 februari 2011

Öppet Hus

För exakt en vecka sedan var det Öppet Hus på Linnéuniversitetet i både Växjö och Kalmar. I år var det barnen som stod i centrum och därför arrangerades ett antal olika aktiviteter som lockades både barn och föräldrar. Ung Kommunikation var också där och med temat "Framtidens skola" lyckades UK dra till sig många nyfikna besökare i alla åldrar.

Jag var ansvarig för att visa upp den trådlösa plattan "Bluetooth Pen Pad" och förklara hur den används. Men hjälp av en projektor kunde jag visa upp det jag gjorde på plattan så att vem som helst kunde se. Ibland kom människorna till mig och frågade vad det var det jag hade i mina händer. Ibland behövde jag gå fram till dem för att presentera plattan. Oavsett hur det gick till i början var allas reaktioner desamma: först tittade de nyfiket på det jag gjorde med plattan och ställde frågor om dess användning och funktion; sedan provade de gärna på själva och skrattade åt det de hade lyckats skriva eller rita.

Min första tanke med den trådlösa plattan var att ha den som en ersättning till den interaktiva tavlan i skolan. Men efter att ha träffat och pratat med folk i olika åldrar och från olika yrken märkte jag att plattan kan användas till mycket mer än det jag hade tänkt på först. Lärare såg den som en lösning för de elever som inte tycker om att skriva på tavlan; företagsmänniskor tyckte att den var ett suverän verktyg att ha på ett möte eller ett föredrag då man kan skriva kommentarer på sina presentationer; föräldrar såg den som en intressant och lärorik leksak för sina barn.

Efter en lyckad uppvisning på Linnéuniversitetets Öppet Hus blev jag mer än övertygad om att skolorna borde satsa mer på trådlösa plattor. Nu pratar jag inte bara om gymnasieskolor eller grundskolor för jag tycker att även förskolor borde ha sådana plattor. Barnen leker med dem samtidigt som de lär sig att rita med mer precision. Dessutom vänjer de sig vid olika typer av tekniska prylar redan i tidig ålder.

Frågor, idéer, kommentarer och åsikter är alltid välkomna!

onsdag 9 februari 2011

Algodoo

Algodoo är ett program som verkligen fångar intresset hos de allra flesta. Detta är intressant då det är utvecklat som ett fysikprogra att använda i skolundervisningen. Vem kunde tro att ett sådant program kunde vara roligt och så enkelt att prova på att vem som helst klarar av det!

Att arbeta med Algodoo kan ske på många olika sätt. Att enbart leka med de olika verktygen och bygga maskiner av olika slag fungerar bra som underhållning=) Men kanske inte i undervisningen. Att däremot visualisera olika fysikmoment på ett konkret och färgglatt sätt fungerar alldeles utmärkt.

Lekfasen tror jag kan utnyttjas i början av NO-studier i de yngre åldrarna för att väcka ett intresse men sedan tror jag att det är viktigt att ha konkreta mål med användandet av Algodoo i undervisningen. Att ge en problemuppgift som ska lösas med Algodoo är ju visserligen en chans för eleverna att få leka lite med programmet ändå.

För er som inte har sett programmet innan så kan ni ladda hem en demoversion på www.algodoo.com

Lek och lär! Det finns dessutom en massa videor på www.youtube.com som visar andra skapelser som gjorts med hjälp av programmet. Inspiration kanske kan hämtas där? Sök på Algodoo!

Söndagen den 13/2 2011 kommer jag demonstrera hur vissa av funktionerna fungerar, detta sker på Linnéuniversitetets Öppet Hus i M-huset, sal M1076 kl 11-15.

Välkomna!