söndag 20 februari 2011

Öppet Hus

För exakt en vecka sedan var det Öppet Hus på Linnéuniversitetet i både Växjö och Kalmar. I år var det barnen som stod i centrum och därför arrangerades ett antal olika aktiviteter som lockades både barn och föräldrar. Ung Kommunikation var också där och med temat "Framtidens skola" lyckades UK dra till sig många nyfikna besökare i alla åldrar.

Jag var ansvarig för att visa upp den trådlösa plattan "Bluetooth Pen Pad" och förklara hur den används. Men hjälp av en projektor kunde jag visa upp det jag gjorde på plattan så att vem som helst kunde se. Ibland kom människorna till mig och frågade vad det var det jag hade i mina händer. Ibland behövde jag gå fram till dem för att presentera plattan. Oavsett hur det gick till i början var allas reaktioner desamma: först tittade de nyfiket på det jag gjorde med plattan och ställde frågor om dess användning och funktion; sedan provade de gärna på själva och skrattade åt det de hade lyckats skriva eller rita.

Min första tanke med den trådlösa plattan var att ha den som en ersättning till den interaktiva tavlan i skolan. Men efter att ha träffat och pratat med folk i olika åldrar och från olika yrken märkte jag att plattan kan användas till mycket mer än det jag hade tänkt på först. Lärare såg den som en lösning för de elever som inte tycker om att skriva på tavlan; företagsmänniskor tyckte att den var ett suverän verktyg att ha på ett möte eller ett föredrag då man kan skriva kommentarer på sina presentationer; föräldrar såg den som en intressant och lärorik leksak för sina barn.

Efter en lyckad uppvisning på Linnéuniversitetets Öppet Hus blev jag mer än övertygad om att skolorna borde satsa mer på trådlösa plattor. Nu pratar jag inte bara om gymnasieskolor eller grundskolor för jag tycker att även förskolor borde ha sådana plattor. Barnen leker med dem samtidigt som de lär sig att rita med mer precision. Dessutom vänjer de sig vid olika typer av tekniska prylar redan i tidig ålder.

Frågor, idéer, kommentarer och åsikter är alltid välkomna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar