måndag 21 februari 2011

Öppet Hus LNU 110213 - Algodoo

En kvinna kommer in i salen tillsammans med sin vuxna dotter och sitt 3-åriga barnbarn.

De slår sig ner framför en av datorerna och tittar frågande på mig, "har du nåt spel för en tre-åring?" Jag blev lite förvånad för det kändes som om de hade fått fel uppfattning av vad jag gjorde där inne i min lilla sal.. men jag hämtade mig snabbt och sa att jag bara hade ett "spel" men att det fungerade alldeles utmärkt för en treåring. Jag visade dem hur de kunde rita en bil och hur vi sedan kunde sätta en motor på den så att den körde iväg. Alla tre satt och jobbade koncentrerat (även om den lille pojken behövde lite hjälp ibland)  och de tyckte det verkade jätteroligt. När de var klara stannade mamman till pojken kvar och frågade om man kunde köpa detta någonstans. Först då nämnde jag att det var ett fysikprogram de hade arbetat med! Det går alldeles utmärkt att ladda hem demoversionen av programmet på www.algodoo.com eller köpa den fullständiga versionen på samma sida. Hon verkade väldigt förvånad över att det som de just jobbat och haft så roligt med hade kopplingar till fysikundervisningen i skolan -"tänk om man hade haft något sånt när man själv gick i skolan..." Här hade alltså ett och samma program underhållit 3 personer från 3 generationer, det är ganska unikt... att det dessutom är ett fysikprogram tycker jag gör saken ännu roligare!

Resten av dagen flöt på bra med många intresserade! Det jag blir mest glad över är att alla verkar lika fascinerade av spelet, barn som vuxna, humanister lika väl som naturvetare... Jag ser stor potential hos Algodoo i just intresseväckande syfte.

Fysik måste inte vara tungt, grått och tråkigt utan kan ju lika gärna vara lätt, färgglatt och roligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar