onsdag 1 december 2010

Google Maps - interaktivitet i klassrummet

Efter en lång paus (fylld med tentor och inlämningsuppgifter) är jag tillbaka för ytterligare ett inlägg om Googles användbarhet i klassrummet. I mitt förra inlägg nämnde jag att jag skulle spela in en film om hur jag hade tänkt använda Google Translates verktygslåda i undervisningen. Det lär ta ett tag tills det händer för jag måste först lära mig att spela in från en dataskärm. Under tiden kan jag fylla den här bloggen med ett och annat som dyker upp på vägen.

Google Maps

Var ligger Le Louvre? Hur kommer man till Cambridge när man kör från Oxford? Vilken är den kortaste vägen till hotellet från flygplatsen i Madrid? etc. När eleverna håller på med att lära sig om vägbeskrivningar på språklektionen kan man som lärare försöka få det hela att se mer realistiskt ut med hjälp av Google Maps. Jag har själv kommit på några möjliga lektioner men kreativiteten tar aldrig slut och man kan alltid komma på fler!

Alt. 1 "Hur kommer man till...?"

Varje grupp/elev får som uppdrag att hitta ett specifikt ställe (t.ex. ett café, ett apotek) på kartan med hjälp av Google Maps Street View. Alla har samma utgångspunkt (t.ex. Le Louvre, Big Ben). När alla har hittat sitt ska varje grupp/elev läsa upp sina vägbeskrivningar till en annan grupp/elev som ska följa dem på den digitala tavlan.

Även om eleverna använder sig av Goggle Maps verktyg för att få fram vägbeskrivningarna måste de ändå kunna uttala dem och känna till dem för att klara uppgiften på den digitala tavlan.

Alt. 2 Skattjakt

Grupperna/eleverna får en utgångspunkt och en vägbeskrivning av läraren men ingen slutpunkt. De får då tävla om vem som hittar rätt och vem som kommer först till "det hemliga stället".

Här kan man antingen ge beskrivningar som kan följas från en vanlig karta i Google Maps (t.ex. sväng höger och går två kvarter) eller ge beskrivningar som bara kan följas i Street View (t.ex. sväng till vänster vid posten).

Alt. 3 På väg till...

Varje elev skriver om en fiktiv (ev. verklig) resa där han/hon kör från en stad (t.ex. London) till en annan (t.ex. Oxford) och beskriver vägen. För att det inte ska vara för enkelt (de får trots allt hjälp med vägbeskrivningen på sidan) ska de också berätta om något som hände på vägen (t.ex. en trafikolycka, körde vilse, en alltför lång toarast på ett ställe utan varken vatten eller papper). Beroende på nivån kan man be eleverna om att använda ett annat tempus än presens.

Alt. 4 Orientering

Läraren planerar en runda med Street View där eleverna ska hitta några specifika ställen på vägen och skriva ned information om dem. Man kan välja om man bara vill att eleverna samlar in den information som finns på själva Street View eller om man vill att de söker lite mer.

Har man en liten klass med få elever eller få grupper kan man göra så att det bara delas ut vägbeskrivningar till varje stopp. För att kunna fortsätta med rundan måste eleven/gruppen visa läraren den sökta informationen.
_ _ _

De här lektionerna kan följas av olika uppgifter som knyter an till den nya kunskapen. Förutom skriftliga uppgifter som i alternativ 3 kan man också ha muntliga aktiviteter och satsa på läs- och hörförståelse:

-> Man kan föra diskussioner om den samlade informationen från alt. 4.
-> Eleverna hittar på egna vägbeskrivningar i Sverige och utmanar varandra att hitta rätt på den digitala tavlan.
-> Eleverna kan spela in en film där det enda kravet är att någon form av vägsbeskrivning ska vara med. De får låta fantasin bestämma resten.
-> Läraren kan dela ut texter och artiklar om de "besökta" städerna.
-> Filmer och dokumentärer som utspelar sig i dessa städer kan få eleverna att bekanta sig mer med dem. Dessutom får de uppleva känslan av att känna igen ett ställe som visas i filmen.
-> Etc.

Som sagt, man får låta fantasin och kreativiteten leda oss på den här vägen...

Kommer du på fler idéer är du välkommen att dela dem med oss!
Kommentarer och åsikter är också alltid välkomna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar