fredag 12 november 2010

Google - Tankar och idéer del I

En vecka har gått sedan jag presenterade den första av mina planer inför det här projektet. Ännu har jag inte hunnit forska allt som finns i detta universum vi kallar för Google men en bit har jag kommit i alla fall. Tack vare de två inspirerande kommentarerna till mitt förra inlägg känner jag att nya vägar har öppnats framför mig och jag vet att jag inte blir ensam om att följa dem.

På hemsidan Språklänkportalen hittar man otroligt många idéer och länkar som kan användas inom språkundervisningen. Hemsidan är först och främst inriktad mot engelskundervisning men mycket av dess innehåll kan anpassas till andra språk. Där hittar man till exempel olika förslag på hur man kan använda sig av filmer från YouTube på lektionerna. Det är ett mycket intressant ämne som jag också tänker fördjupa mig i. Trots att YouTube nu ägs av Google kommer jag att ta upp det vid ett annat tillfälle, liksom bloggtjänsten Blogger.

Google som sökmotor

Den mest kända och troligen även den mest använda sökmotorn inom Google. Redan idag är den ett populärt verktyg för att hitta information inom olika ämnen. Men det är nog inte alla som använder hela dess potential. Trots att eleverna tycker att google.com (eller möjligtvis google.se) är något självklart i deras liv känner inte alla till alla smarta verktyg och alternativ som finns till för att optimera sökningen. Om det inte redan görs det idag så borde eleverna få en lektion om att söka i Google redan i grundskolan.

Som själva namnet avslöjar handlar denna hemsida om nyheter som läggs upp i en tidslinje. Man kan använda denna sökmotor för att hitta olika nyheter, både gamla och nya, och följa deras utvecklingar genom tiderna. Man får tillgång till ett stort antal tidningar och tidskrifter som finns tillgängliga på Internet. Nackdelen med den är att den enbart använder sig av engelskspråkiga källor och blir därför inte till så stor nytta för andra språklektioner.

Kanske inte den mest användbara sökmotorn men den kan avsluta en lektion på ett roligt sätt. Vem är mest populär: Hitler eller Franco? I vilket land är Shakira mest känd? Denna hemsida visar upp statistik över "googlade" ord och uttryck. Där ser man bland annat sökningens frekvens inom en tidsperiod; vilka länder som "googlar" mest på detta ord och på vilka språk sökningarna genomförs. Man kan också jämföra två eller flera ord och uttryck.

Det är klart att det finns fler sökmotorer inom Google men alla kan inte utnyttjas inom språkundervisningen. Däremot kan de vara idealiska för andra ämnen.

Google Groups

Just nu kan grupper och föreningar använda denna tjänst för att skapa olika sidor, ladda upp filer och föra diskussioner; man kan välja om gruppen ska vara offentlig eller privat. Från och med nästa år blir Google Groups begränsat till ett diskussionsforum men möjligheten att göra det privat eller offentligt kvarstår. Om skolan inte har tillgång till någon form av lärarplattform kan den här tjänsten vara användbar för språkundervisningen. Eleverna kan till exempel få som uppgift att föra olika diskussioner med varandra på det språk de läser. Ett annat alternativ är att klassen delas upp i små grupper där eleverna i varje grupp publicerar sina texter i forumet och ger kommentarer till varandras texter både när det gäller åsikter och grammatik/vokabulär. Självklart ska läraren vara med under hela processen och se till att allt går som det ska.
Nackdelen med det här är att alla måste ha ett Google-konto för att bli medlem i Google Groups.

Google Kalender

Liksom Google Groups kan det här verktyget vara ett stort frågetecken. Har man redan tillgång till något som Moodle, First Class eller Blackboard behöver man egentligen inte använda Google Kalender. Men skulle man vilja använda det kan man lägga upp ett schema med alla läxor, läxförhör och prov och dela det med klassen. En stor fördel med detta verktyg är att man kan fixa det så att eleverna får påminnelser om läxförhör och prov via e-post. På så sätt kan de inte komma till lektionen och säga att de hade glömt det.
Nackdelen är att även här måste alla ha ett Google-konto för att ha tillgång till kalendern.

Google Translate

En av de kommentarerna till mitt förra inlägg handlade just om hur man kan använda sig av både Google Translate och Google Docs för glosträning. Jag hade aldrig kommit på en sådan briljant idé själv och därför vill jag tacka Nick för att ha lagt upp länken till en video som visar hur man gör. Videon hittar man här.

Själv kom jag på en annan uppgift som man kan göra både med och utan Översättningsvertyget på hemsidan (Man måste vara inloggad för att kunna använda detta vertyg). Den går ut på att be eleverna om att ladda upp en textfil (texten ska vara på svenska) som sedan översätts av programmet till det språk lektionen handlar om. Själva uppgiften är att rätta översättningen. Google Translate är mycket bra och kan komma till hjälp när man vill få en idé om vad en text handlar om men det kan fortfarande inte ersätta en mänsklig översättare. Det är många fel som brukar uppstå på grund av bland annat ordföljd och idiomatiska uttryck.

Vid ett senare tillfälle tänker jag lägga upp en mer detaljerad beskrivning (kanske spela in en film) över hur jag hade tänkt genomföra uppgiften.

Den här hemsidan kan användas lite mer som en kuriosa. Där kan man skriva en text på det språk man vill ha (de tillgänliga språken för tillfället är engelska, tyska, spanska, franska och italienska) och välja en röst som läser upp texten på det valda språket.


Det här är allt jag har för tillfället. Jag vet inte hur mycket jag ska ha hunnit till nästa gång men jag planerar titta lite närmare på Google Docs, Google Maps, Google Earth och Google Labs.

Idéer, kommentarer och åsikter är alltid välkomna!

fredag 5 november 2010

Google i språkundervisningen

Google är ett globalt fenomen som har drabbat alla. Det är knappt någon som aldrig har ägnat en stund i vardagen åt att "googla" något på Internet. Till och med skolorna har drabbats av detta fenomen och lärarna uppmuntrar sina elever att "googla" information och kunskap. Däremot är det fortfarande många som ignorerar faktum att Google är mer än bara en sökmotor. Som en helt egen värld i detta universum vi kallar för Internet erbjuder Google olika tjänster och verktyg som användaren kan ha nytta av utan några kostnader. Allt från kartor, bilder och filmer till ett komplett Office-paket har Google allt och mycket mer som en lärare kan drömma om för att uppnå en fullständing och varierande språkundervisning. Därför har jag bestämt mig för att forska denna fantastiska värld med syfte att kunna använda den till fullo inom språkundervisningen. Jag återkommer med tankar och idéer som jag gärna ser till att så många som möjligt kan ta del av.

Kommentarer och åsikter är alltid välkomna!