fredag 31 december 2010

Google - Tankar och idéer del II

Vad mer kan Google erbjuda till en rik och varierad undervisning? Ju mer man gräver desto fler skatter hittar man och det verkar aldrig ta slut. Känd för sitt öppna sinne och sina uppfinningsrika utvecklare kommer Google alltid upp med bedårande bra nyheter. Och det bästa stället att hitta dem är på Google Labs. Men även Googles "gamla" tjänster och program är mycket användbara.

Google Labs

Här hittar man alla experiment och nyheter som Google jobbar med. Det är inte säkert att det man hittar den ena dagen finns kvar dagen därpå ty allt där är på teststadiet. Men det hindrar en inte att ta en titt i dess utbud.

- breadcrumb.googlelabs.com
Den här hemsidan fick min uppmärksamhet direkt. Vad gör ungdomarna när de inte pratar eller sms:ar i mobilen? Jo, de surfar och spelar med den. Och som lärare vill man hänga med i utvecklingen och inte stå utanför dagens verklighet. Därför har man skapat den här sidan. Här kan man skapa "easy-to-use mobile learning applications" utan några programmeringskunskaper. Kan man däremot lite programmering kommer man riktigt långt. Precis som allt annat i Google Labs är detta fortfarande på teststadiet men det ser lovande ut
.

Grupparbete? Google Wave!

En fördel med Google Docs är att man kan dela med sig ett dokument utan att behöva skicka det fram och tillbaka via e-post. Men det kan ändå inte betraktas som den ultimata lösningen för ett grupparbete. Därför har Google kommit på Google Wave (wave.google.com) där man kan samarbeta smidigt och enkelt utan att slösa bort tid i onödig väntan. Google Wave visar sig vara suverän för grupparbeten i alla möjliga ämnen men även för annat utanför skolan.
Man kan se hur det fungerar här: www.youtube.com/googlewave


Google Earth

Ett mycket intressant program som, till skillnad från det mesta från Google, måste laddas ned på datorn. Kanske inte så mycket användbart för just språkundervisningen men det kan vara perfekt för ämnen som bl.a. geografi, historia, astronomi och biologi. Här kan man skapa och spara olika rundturer och flygsimulationer och tillägga egna kommentarer och information från olika källor (t.ex. Wikipedia). Om man vill slippa nedladdningen och kan nöja sig med något enklare rekommenderas Google Maps istället.

Google Docs

De flesta känner redan till Google Docs. Innan Google Wave dök upp var detta det bästa när man skulle göra ett arbete med två eller flera elever. Läraren har möjlighet att hålla koll på vem som har gjort vad och även lägga till kommentarer under arbetets gång. Google Docs är kompatibelt till de flesta filerna och har fördelen med att man kan hantera sina dokument direkt på Internet. Visst har det vissa begränsningar men de blir färre och färre.

Vad som egentligen intresserade mig här var möjligheten att skapa formulär på ett enkelt sätt. Man kan dela med sig av formuläret via e-post eller som en länk på en hemsida. Därefter kan man se svaren på ett smidigt sätt i form av en lista eller som ett diagram. Svaren blir anonyma och därför kan detta användas som en form av kursutvärdering. Man kan också skapa diagnoser som visar klassens utveckling utan att ta hänsyn till någon enstaka elev. Vill man dock hålla koll på enskilda svar bör man skapa ett formulär per elev och skicka dem individuellt. Det krävs mer jobb men det kan vara lönsamt.
_ _ _

Det här året lider mot sitt slut och likaså gör min undersökning om Google i undervisningen. Nästa år börjar jag med nästa steget i min lilla forskning och jag hoppas att det kommer att bli minst lika spännande som det har varit hittills. Just wait and see!

Gott nytt år!

Idéer, kommentarer och åsikter är alltid välkomna!

torsdag 30 december 2010

Clever Board - en lärorik lekstund

För exakt två veckor sedan bestämde jag mig för att lämna den teoretiska planen en stund och testa mina idéer i praktiken. Det gällde att se om drömmen kunde bli verklighet. Bland ett antal fascinerande tekniska prylar valde jag att börja med den imponerande digitala tavlan. Jag har känt till dess existens sedan flera år tillbaka men jag hade aldrig fått uppleva själv allt den kan erbjuda.

För första gången i mitt liv höll jag i den där konstiga pennan. När både datorn och tavlan var på gällde det bara att sätta igång och börja från början. Men vad var början? Osäker på vad jag skulle göra först skrev jag adressen till Google Maps i webbläsaren och skrev sedan "Paris". Voilà! På några sekunder befann jag mig i hjärtat av den franska staden. Jag letade efter Louvren och besökte ett av världens mest kända museum. Det fanns flera bilder som jag kunde bläddra i och titta på; jag kunde zooma in och se detaljerna i arkitekturen; jag kunde gå runt museet och in på de olika gatorna. När jag hade tröttnat på Frankrikes huvudstad förflyttade jag mig till lilla Växjö i Småland. Där gick jag på både kända och okända gator, tittade på olika affärer och hälsade på min gamla gymnasieskola. Vilken upplevelse!

Jag kände mig som ett barn på julafton. Tavlan var inte längre en tavla utan en stor och imponerande leksak full med möjligheter. Efter att ha "lekt" färdigt med Google Maps öppnade jag programmet Lynx för att se hur det fungerade. Där gick det inte lika smidigt för mig. Det tog rätt så lång tid för att bekanta mig med alla verktyg och för att känna till vilka inställningar som ska användas till vad. Ett tag kändes det som ett krig mellan mig och den vita tavlan - den vägrade lyda mig! Men när jag väl hade lärt mig hur programmet fungerade blev det vapenvila och sedan fred. Jag simulerade några lektioner med osynliga elever där jag spelade upp filmer och ljudklipp, skrev och ritade på tavlan.

Med en sådan tavla blir det mycket roligare att undervisa. Visst tar det tid att förbereda en lektion där man använder en digital tavla men det är det värt. Man har flera möjligheter till en varierad undervisning och allt finns på ett och samma ställe. Däremot får man inte glömma tavlans riktiga syfte: att få eleverna att vara mer aktiva på lektionerna. På URs tv-program "I love språk - Ny teknik, ny pedagogik?" (2007) diskuterade man den nya tekniken i språkundervisningen. De pratade om att tavlan ska vara som en leksak i klassrummet där eleverna får vara med och lära sig medan de leker. Men istället för att vara elevernas "leksak" blir den i de flesta fall lärarens och syftet uppnås inte.

Jag har nu testat och sett att mina idéer kan användas på riktigt. Nu ska jag jaga efter frivilliga försökskaniner för att se vad andra tycker om sådana uppgifter.

Gott Nytt År!

Idéer, kommentarer och åsikter är alltid välkomna!

onsdag 1 december 2010

Google Maps - interaktivitet i klassrummet

Efter en lång paus (fylld med tentor och inlämningsuppgifter) är jag tillbaka för ytterligare ett inlägg om Googles användbarhet i klassrummet. I mitt förra inlägg nämnde jag att jag skulle spela in en film om hur jag hade tänkt använda Google Translates verktygslåda i undervisningen. Det lär ta ett tag tills det händer för jag måste först lära mig att spela in från en dataskärm. Under tiden kan jag fylla den här bloggen med ett och annat som dyker upp på vägen.

Google Maps

Var ligger Le Louvre? Hur kommer man till Cambridge när man kör från Oxford? Vilken är den kortaste vägen till hotellet från flygplatsen i Madrid? etc. När eleverna håller på med att lära sig om vägbeskrivningar på språklektionen kan man som lärare försöka få det hela att se mer realistiskt ut med hjälp av Google Maps. Jag har själv kommit på några möjliga lektioner men kreativiteten tar aldrig slut och man kan alltid komma på fler!

Alt. 1 "Hur kommer man till...?"

Varje grupp/elev får som uppdrag att hitta ett specifikt ställe (t.ex. ett café, ett apotek) på kartan med hjälp av Google Maps Street View. Alla har samma utgångspunkt (t.ex. Le Louvre, Big Ben). När alla har hittat sitt ska varje grupp/elev läsa upp sina vägbeskrivningar till en annan grupp/elev som ska följa dem på den digitala tavlan.

Även om eleverna använder sig av Goggle Maps verktyg för att få fram vägbeskrivningarna måste de ändå kunna uttala dem och känna till dem för att klara uppgiften på den digitala tavlan.

Alt. 2 Skattjakt

Grupperna/eleverna får en utgångspunkt och en vägbeskrivning av läraren men ingen slutpunkt. De får då tävla om vem som hittar rätt och vem som kommer först till "det hemliga stället".

Här kan man antingen ge beskrivningar som kan följas från en vanlig karta i Google Maps (t.ex. sväng höger och går två kvarter) eller ge beskrivningar som bara kan följas i Street View (t.ex. sväng till vänster vid posten).

Alt. 3 På väg till...

Varje elev skriver om en fiktiv (ev. verklig) resa där han/hon kör från en stad (t.ex. London) till en annan (t.ex. Oxford) och beskriver vägen. För att det inte ska vara för enkelt (de får trots allt hjälp med vägbeskrivningen på sidan) ska de också berätta om något som hände på vägen (t.ex. en trafikolycka, körde vilse, en alltför lång toarast på ett ställe utan varken vatten eller papper). Beroende på nivån kan man be eleverna om att använda ett annat tempus än presens.

Alt. 4 Orientering

Läraren planerar en runda med Street View där eleverna ska hitta några specifika ställen på vägen och skriva ned information om dem. Man kan välja om man bara vill att eleverna samlar in den information som finns på själva Street View eller om man vill att de söker lite mer.

Har man en liten klass med få elever eller få grupper kan man göra så att det bara delas ut vägbeskrivningar till varje stopp. För att kunna fortsätta med rundan måste eleven/gruppen visa läraren den sökta informationen.
_ _ _

De här lektionerna kan följas av olika uppgifter som knyter an till den nya kunskapen. Förutom skriftliga uppgifter som i alternativ 3 kan man också ha muntliga aktiviteter och satsa på läs- och hörförståelse:

-> Man kan föra diskussioner om den samlade informationen från alt. 4.
-> Eleverna hittar på egna vägbeskrivningar i Sverige och utmanar varandra att hitta rätt på den digitala tavlan.
-> Eleverna kan spela in en film där det enda kravet är att någon form av vägsbeskrivning ska vara med. De får låta fantasin bestämma resten.
-> Läraren kan dela ut texter och artiklar om de "besökta" städerna.
-> Filmer och dokumentärer som utspelar sig i dessa städer kan få eleverna att bekanta sig mer med dem. Dessutom får de uppleva känslan av att känna igen ett ställe som visas i filmen.
-> Etc.

Som sagt, man får låta fantasin och kreativiteten leda oss på den här vägen...

Kommer du på fler idéer är du välkommen att dela dem med oss!
Kommentarer och åsikter är också alltid välkomna!